Dagens Svenskbladet
Svenskbladets Officiella Twitter-kanal
Svenskbladet p Facebook
Senaste nytt - RSS feed
Svenskbladet via RSS
Måndag
20 Mars 2023
 
Katterna finns i flera varianter: "ölglaset", "nappflaskan" och säsongsmedvetna "julkulan"
Katterna finns i flera varianter: "ölglaset", "nappflaskan" och säsongsmedvetna "julkulan"

Bonsai Kitten årets julklapp

Publicerad: 2009-12-22

I början av 2000-talet lanserade en japan bosatt i New York affärsidén att föda upp och sälja katter som kallades för ”bonsai kittens”. Skillnaden mellan vanliga kattungar och bonsaikatterna var att dessa katter hade injicerats med muskelavslappande medel samt avdomnats med sinnesutvidgande drogpreparat för att sedan stoppas in i en flaska eller glasburk, i vilken de stannar kvar i återstoden av livet.

Katterna matas genom ett rör och har en liten slang för avföring. Benstrukturen förändras, i takt med att katten växer och tar efter flaskans form. Bonsaikatterna användes som prydnadföremål och blev snabbt populära i bl a New York, Kina, Asien och Nya Zeeland.

Nu har trenden till slut - nästan ett decennium senare - hittat sin väg till Sverige. Lanseringen är resultatet av ett lokalt samarbete mellan Bonsai Kitten of Scandinavia och eskilda djuraffärer på respektive ort.

– Katterna har en naturligt vacker enkelhet som är svårt att motstå, säger designern Carina Thong. Jag har valt att jobba med ett team av lokala samarbetspartners för lanseringen av våra bonsaikatter. Dels för att uppnå den rätta känslan men även för att värna om den kreativa företagsanda som finns här, berättar hon vidare.

Trenden bekräftar till viss del vad många redan utnämnt till "årets julklapp", framförallt att försäljningen av bonsaikatter lär slå alla rekord i årets julhandel. I stort är det den klassiska ”glasburkskatten” som kommer högst på listan, men uppstickarvarianter som ”nappflaskan” och ”julkulan” är också att räkna med i konsumtionsfrossandet inför högtiden. Bonsaikatterna såldes till en början endast via Internet vilket också bekräftar hur vedertaget Internet är som säljkanal.

- Elektronik har tidigare haft en historiskt stark position när det gäller shopping på Internet, men vi skymtar förändringar i konsumenternas beteende, säger Laila Dahlin, VD på shoppingguiden Kaiko i Sverige. Kläder, parfym, böcker och liknande minskar även stadigt i sin del av kakan, och inför julen har bonsaikatterna skjutit i höjden - både vad gäller vanlig butiksförsäljning såväl som Internetbaserad sådan.

- Skitbra, prydlig och lättskött, sammanfattar Jörgen Carlsson, 37, julklappshandlande ensamstående småbarnsförälder, sin Coca Cola-flaskformade bonsaikattunge som han skall överraska 8-åriga dottern Kitty med på julaftonskvällen.

Trenderna är påtagligt likriktade över hela Europa. Bonsaikatterna har bedömts som "bedårande" och kan köpas via återförsäljare såsom Designtorget, Harmony, Rubberpuppy men självfallet också på Gekås i Ullared.


Annons

Kjell Kriminell

Fler artiklar av Kjell Kriminell


Annons
Svenskbladet är lugnt ... säger Liam