Dagens Svenskbladet
Senaste nytt - RSS feed
Svenskbladet via RSS
Lördag
20 April 2024

Så snart det stod klart vad man hittat ville alla män i forskningsteamet ha en.

Evolutionärt mirakel hittat i underjordisk sjö

Publicerad: 2011-01-11

Det var ett stort ögonblick för världens biologer när ett ryskt forskarteam under den gångna veckan borrade sig ned till ytan på den antarktiska sjön Vostok.

Sjön har under
20 miljoner år legat avstängd från omvärlden under ett fyra kilometer tjockt istäcke, under en så lång tidsperiod lär en hel mängd olika livsformer ha utvecklats helt anpassade till denna isolerade och extrema miljö.

För världens biologer var denna borrning synonym med att stiga iland på en helt ny planet och utforska dess livsformer, resultaten samlades in under 24 timmar innan borrhålet frös igen och har sen dess analyserats i ett laboratorium

Professor Pierre Desmarais från universitetet i Sorbonne berättar för Svenskbladet;
- Sjön är en mörk, kall plats som varit förseglad mot omvärlden och den innehöll helt unika livsformer.

- Förhoppningarna var stora, trots detta blev vi alla hänförda av det vi hittade, ingen hade kunnat tänka sig detta ens i deras vildaste fantasi, förklarar professor Desmarais.

Forskningsteamet hittade en mänsklig attraktiv livsform som var identisk med en människokvinna, det enda forskarna kunde hitta som skiljde kvinnan från andra kvinnor var en mycket speciell egenskap, förmågan att låta bli att äta av sin pojkväns pommes frites.

Johan Nelson 25 år från Hägersten berättar för Svenskbladet om sin reaktion på nyheten;
- Detta är helt otroligt! Trots att jag erbjuder mig köpa en egen pommes frites åt min flickvän säger hon alltid nej. Men sen när vi får maten äter hon alltid några av mina pommes frites. Hon hade ju kunnat få sin egen, det är så jävla jobbigt.

Professor Göran Stollerud vid snabbmatsinstitutet i Lund har kommenterat;
- Upptäckten är sensationell, biologivetenskapens historia och datinghandböcker kommer nu helt att få skrivas om från början.

Birger Ollonborg