Dagens Svenskbladet
Svenskbladets Officiella Twitter-kanal
Svenskbladet på Facebook
Senaste nytt - RSS feed
Svenskbladet via RSS
Söndag
8 2024
 
Tunnelbanesp?rrarna ?kar i h?jd med circa 3 cm per ?r.
Tunnelbanesp?rrarna ?kar i h?jd med circa 3 cm per ?r.

Nya sp?rrar ska ers?tta nya sp?rrar i lokaltrafiken

Publicerad: 2009-09-16

Stockholms Lokaltrafik meddelade under gårdagen att 2010 kommer att bli "spärrarnas år", man räknar med att byta ut samtliga spärrar i tunnelbana och pendeltåg för att försvåra plankning. Trots att spärrarna byttes ut så sent som 2005 vill SL nu alltså byta ut de nya spärrarna mot ännu högre och ännu dyrare spärrar.

Hans-Olof Kvickström vid SL:s informationsenhet kommenterar;
- Spärrarna från 2005 är för låga och ineffektiva, vi måste nu byta ut samtliga spärrar mot mer moderna spärrar. Även de interrimsspärrar som vi installerade på vissa stationer 2006 har visat sig för osäkra och även desa måste bytas ut.

Spärrbytet beräknas kosta circa 116 miljoner kronor, större delen av detta kommer att lastas på resenärens biljettpris. Att denna kedja av biljettintäkter och nya spärrar skulle utgöra en ond cirkel och utgöra själva problemet till att individer plankar vill inte SL veta av;
- Nej , vi måste ha nya säkra spärrar, antagligen kommer dessa nya spärrar heller inte att räcka längre än till 2014, då får vi göra en omvärdering och se om vi måste byta ut de nya spärrarna som ersatte de nya spärrarna med nya spärrar, berättar Hans-Olof Kvickström.

- Ifall vi behöver spara pengar till nya spärrar kan vi alltid köpa in fler av de där stora danska pendeltågvagnarna som tidigare använts för boskapstransport, tillägger Kvickström.

Ingemar Ziegler verkställande direktör för landstingsägda Storstockholms Lokaltrafik kommenterar;
- Vi behöver nya spärrar.


Annons

Birger Ollonborg

Fler artiklar av Birger Ollonborg


Relaterade länkar: SvD
Annons
Cuzz Cazooka
Prenumerera på Dagens Svenskbladets Nyhetsbrev