Dagens Svenskbladet
Söndag
22 juni 2025

Trillingn?t ers?tts med Trillingbajs

Trillingbajsen ?r en innovativ varum?rkesplacering.

Trillingbajsen ?r en innovativ varum?rkesplacering.

Chokladtillverkaren Marabou gjorde förra veckan många personer besvikna då man meddelade att den populära pralinen trillingnöt kommer att bytas ut mot en ny pralin.

Jonas Swering-Byfeldt brandingspecialist vid Marabou's marknadsföringsteam berättar;
- Man måste förnya sig hela tiden för att hålla sitt varumärke aktuellt, det har jag faktiskt läst i Resumé.

- Först var vi inne på lakrits och hallon, eller bacon och majonäs, men sen insåg vi att det redan hade "gjorts" och att vi helt enkelt var ett steg efter i branschen, vi var tvungna att tänka längre.


- Smaken i sig är inte så viktig, istället är det viktigt att visa att man vågar tänka innovativt i branschen för att ligga i framkant. Därför lanserar vi nu trillingbajs, med äkta avföring från Marabous anställda.

Göran Stollerud, professor i konsumtionsmönster samt campingentusiast, har kommenterat Marabous beslut.
- Aladdinasken har en stark folklig förankring i Sverige, faktum är att det så kallade Aladdinindexet är en etablerad faktor inom svensk ekonomi. Aladdinindex är den skala på vilken man mäter presentköp i relation till en Aladdinask, om en Aladdinask kostar 59 så är det alltså en acceptabel summa att köpa en present för.

- Marabou är lite knepiga i denna fråga, i längden tror jag folk kan börja köpa fulchoklad på LiDL i ren protest.

Birger Ollonborg