Dagens Svenskbladet
Svenskbladets Officiella Twitter-kanal
Svenskbladet p Facebook
Senaste nytt - RSS feed
Svenskbladet via RSS
Tisdag
26 September 2023
 
Tusentals resenrer har glmt markera boxen fr tungt snovder i biljettbokningen.
Tusentals resenrer har glmt markera boxen fr tungt snovder i biljettbokningen.

SJ; "Ingen sa till oss att det skulle bli vinter"

Publicerad: 2010-02-24

Efter alla de förseningar som skett i tågtrafiken har nu SJ gått ut med ett pressmeddelande där man pekar ut konsumenterna som ansvariga för den kollaps som uppstod i trafiken de senaste tre dagarna.

SJ:s vd Jan Forsberg förklarade i pressmeddelandet att SJ varit dåligt förberedda eftersom flertalet biljetter som sålts har varit av fel typ;
- Vi kan bara beklaga att så många resenärer inte har kunnat resa, men dessvärre finns det ingenting vi kan göra åt saken eftersom folk har köpt fel biljetter. Som vi mycket tydligt anger på vår hemsida måste man boka sin biljett i god tid innan avgång, uppge vilken resa man avser genomföra samt ifall man förväntar sig tungt snöfall eller inte.

- Vi kan bara konstatera att huvuddelen av våra resenärer utlämnat att fylla i uppgiften om ifall man vill resa i tungt snöfall eller inte. Utan en sådan biljett är vi inte förberedda att transportera passagerare, sorgligt nog har våra konsumenter varit väldigt vårdslösa i det här fallet, förklarade Jan Forsberg.

Utan den vitala informationen i boxen har SJ inte kunnat köra tåg i snöoväder, därför menar man även att den resegaranti som låter bra på papper men som aldrig fungerar, inte heller ska gälla för de gångna dagarnas incidenter.
- Att låta folk kräva oss på pengar bara för att vi inte lyckats genomföra den mest basala uppgiften i vår verksamhet låter inte som en lönsam situation, därför skiter vi i det, berättar SJ:s vd Jan Forsberg.


Annons

Birger Ollonborg

Fler artiklar av Birger Ollonborg


Relaterade länkar: SR DN SvD SvD2 SvD3 SvD4 DN2
Annons
Prenumerera på Dagens Svenskbladets Nyhetsbrev