Dagens Svenskbladet
Svenskbladets Officiella Twitter-kanal
Svenskbladet på Facebook
Senaste nytt - RSS feed
Svenskbladet via RSS
Torsdag
3 Oktober 2024
 
Dessa annonser är hämtade direkt från Mediaupdates sida.
Dessa annonser är hämtade direkt från Mediaupdates sida.

Reklamsida utger sig för att vara nyhetssida

Publicerad: 2010-05-04

En ny websajt sprider förvirring hos de svenska internetsurfarna, sidan Mediaupdate påstår sig publicera nyheter från företag, men i själva verket rör det sig om reklam från företag.

Alla "nyheterna" på Mediaupdate.se har rubriker i sensationell stil som "Nya laserkammen som bromsar håravfall" eller "Miljoner drabbade av okända plågan", samt använder sig av helt opassande amerikanska reklambilder som man kan köpa billigt på nätet från iStockphoto.

- Till exempel använder sig artikeln om laserkammen av en bild på en attraktiv kvinna och man i ett laboratorium där de iförda vita laboratorierockar och skyddsglasögon sitter och tittar på ett provrör, skrattretande, berättar Svenskbladets redaktör Birger Ollonborg.

Vid närmare läsning av de så kallade "nyheterna" ser man att de flesta skulle platsa bättre i tidningen "En ding ding värld". I själva verket marknadsför Mediaupdate vad skit som helst under förevändningen att det är en "nyhet". Bland de saker som marknadsförs på sidan återfinns en laserkam från USA som ska motverka tunnhårighet, ett pulver man ska blanda i sin morgonfil för att stärka immunförsvaret, samt en smärtlindrande gele som ska hjälpa 2 miljoner förmodade svenskar som drabbats av en påstådd "okänd plåga".

Udda nog så återfinns reklam för mer seriösa företag sida vid sida om skiten, bland annat Svenska Afghanistankommitén och Frans Schartaus gymnasium.
- Vem fan vill annonsera ut sitt gymnasium bredvid en annons för laserkammar? Frågar sig Birger Ollonborg.

Oavsett om det står att sidan består av annonser så står det även att sidan presenterar nyheter, hela upplägget med sidan i tidningsstil är uppenbarligen till för att lura besökare att de läser en riktig tidning. Hela utformningen är till för att ge intryck av att Mediaupdate är en riktig tidning, speciellt i kombination med den annonsering de har på Svenska Dagbladets och Dagens Nyheters hemsidor, där annonserna är utformade att se ut som vanliga nyhetsnotiser.

Svenskbladets redaktör, Birger Ollonborg, menar att det måste finnas någon gräns för bondfångeriet;
- Det är precis sån här sorts kommersiell medial fördummande manipulation som vi på redaktionen avskyr.

- Snart har betalande företag och giriga entreprenörer förvandlat Sverige till ett mini-USA där foton på produkter inte behöver likna det man säljer (och där det finns en varningslapp i varje barnsäng där det står att den inte får användas som barnsäng.) Allt för att lura konsumenten och tänja på marknadsföringsreglerna samtidigt som man själv tar minsta möjliga ansvar.

- Vi ser dock egentligen inte sidan som en nyhetssida eller annonssida, vi ser den som en konkurrent till Svenskbladet. Om de fortsätter att försöka prångla tvivelaktiga produkter med dåligt valda iStockfoton och sensationella rubriker så finns det risk för att folk besöker mediaupdate varje dag för sin dagliga underhållning istället för Svenskbladet,
förklarar Birger Ollonborg.


Annons

Birger Ollonborg

Fler artiklar av Birger Ollonborg


Annons
Cuzz Cazooka
Prenumerera på Dagens Svenskbladets Nyhetsbrev