Dagens Svenskbladet
Svenskbladets Officiella Twitter-kanal
Svenskbladet på Facebook
Senaste nytt - RSS feed
Svenskbladet via RSS
Fredag
29 Mars 2024
 
"Orcher på spåren" är enligt SJ ett problem att ta på största allvar.
"Orcher på spåren" är enligt SJ ett problem att ta på största allvar.

"Orcher på spåren" - Ny ursäkt från SJ

Publicerad: 2011-04-12

Efter att i åratal ha använt ursäkter som "Det är snö på spåren" eller klassikern som alla Stockholmspendlare lärt sig hata "Det är löv på spåren", har SJ nu börjat använda sig av en ny ursäkt, "Orcher på spåren" är vad som hindrar tågtrafiken i dagsläget.

SJ:s VD Jan Forsberg berättar för Svenskbladet;
- Orcher på spåret, samt i och runtomkring tågen är idag det största hotet mot att driva en transportverksamhet. Resenärerna måste tro på oss när vi säger att det kryllar av orcher längsmed vissa delar av järnvägsnätet, orcher beväpnade med svärd, spjut och slangbellor, dessa kan orsaka enorma förseningar under vissa dagar.

- Det är därför vi nu vädjar till våra resenärer att passivt acceptera alla förseningar, samtidigt försäkrar vid våra kunder om att vi nu skärper säkerheten kring järnvägsnätet så att inga orcher kommer att kunna störa trafiken. Oftast kommer det röra sig om stängsel och liknande längs med banorna, men i något enstaka fall kan det vara aktuellt med en eskort bestående av alver, alver är nämligen de varelser som är bäst på att slåss mot orcher.

Jan Forsberg berättar att SJ lärt sig efter det massiva tågkaoset under 2011, nu för tiden kommer man att skicka ut magiska älvor som flyger tågsträckan framför tåget för att avslöja ifall det är orcher längsmed tågbanan. Ifall orcher hittas kommer man blåsa i en särskild guldtrumpet som gör att ryttare från Rohan dyker upp och jagar orcherna på flykten.

Kritiker menar att SJ lever i en fantasivärld och deras fokusering på orcher bara är ett sätt att skylla deras urusla tågtrafik på någonting annat än att de är imbecilla idioter som inte kan åka mellan A och B på ett spår där man inte ens kan färdas i andra riktningar än framåt eller bakåt.

Göran Stollerud, professor i transportföretag samt spårgående fordon kommenterar;
- Efter circa 150 år av monopol på att driva Sveriges tågtrafik är det helt oacceptabelt att vara så dåligt förberedda som SJ är, spår och elledningar borde vara det sista man har problem med efter så lång erfarenhet.


Annons

Birger Ollonborg

Fler artiklar av Birger Ollonborg


Annons
Cuzz Cazooka