- Alla vet att en fisblek tjej inte är lika snygg för killarna, och vi vill inte följuga verkligheten, säger Isabella Asp, presschef på H&M.
Ingen gillar en ful tjej
H&M:s senaste bikinikampanj har dragit ilska över sig genom sin extremt brunbrända modell. På H&M har man dock satsat på ett mer vardagligt perspektiv:
- Ingen gillar en ful tjej. Vi vill bara vara en guide till vad som är snyggt. I själva verket hjälper vi många unga tjejer att kunna känna sig snygga och uppskattade av killarna så att de känner att de duger, säger Isabella Asp.
Nordiskt brun
Göran Stollerud, professor i bikinimode och storsamlade av Victorias Secret-kataloger förklarar:
- Malignt melanom har ökat med 70% sedan 2000 i Sverige och Sverige har redan det mörkaste idealet i västvärlden för fin solbränna. Men så länge vi går och tror att våra normer alltid är grundade på sunt förnuft, vetenskap och står i en väl avvägd mitt på någon slags skala blir vi lite blinda för när vi i själva verket står för en ytterlighet.
Vården fixar cancern
H&M lovar att ta till sig av kritiken. Samtidigt tycker man att man har fått oförtjänst stor skuld i debatten.
- Visst är cancer olyckligt. Men det är ju därför vi har sjukvården. Som skattebetalare tycker jag vi kan förvänta oss att sjukvården tar hand om lite cancer. Ni ska veta att H&M betalar mycket i skatt.
Stöd av Ranelid
Klädvarhuskedjan står dock inte helt ensamma i stormen. Björn Ranelid uttrycker sitt gillande för kampanjen på sin Facebook-sida, där han skriver att bikinimodellen ”har en riktigt snygg bränna”.
Sune Holm