I stora delar av Sverige åt man semla tisdagen den 8:e mars, den så kallade fettisdagen.
Det kaloriberiktade bakverksfenomenet semla är inte ovanligt att ätas just på denna dag och diverse restauranger, caféer och konditorier annonserade redan på måndagen ut med en risk för fett och dekadens av detta slag i allmän folkmun. Ändå tycks det som om svenska folket i allmänhet har ett behov av att - genom det sociala mediet Facebook - berätta att det man faktiskt besudlar sin kropp med en ohälsosam semla.
Genom att i statusfältet skriva ned sina tankar kring själva semlan, kommentera i andra människors statusfält, samt klicka på "Gilla"-knappen intill en status med semmelbudskap har flera hundra tusen personer bekräftat att det faktiskt skall äta, äter eller har nyligen ätit en semla.
Statusuppdateringar liknande "omg semla på jobbet idag!", "Semla med älsklingen min!!" och "semla!!!!!!!!!!!!!!!!" talar sitt tydliga språk.
Till detta fotograferas det osmakliga grädd-kladdet också utav samma individer, och skall av en lika outgrundlig anledning uppenbarligen också förevigas på det sociala mediet - för att omvärlden skall få ta del av den kväljeframkallande styggelsen.
Göran Stollerud är professor i ämnet Meningslösa och skittråkiga Facebookstatusuppdateringar:
- Kallprat kring väder och sådan skit har sedan länge varit en del av Facebookstatusen. Det tycktes oundvikligt. Men nu skall man alltså även blanda in ointressanta och dessutom bilder på vidriga bakelser i denna onda cirkel av meningslöshet. Vi trodde att Facebook var en fredad zon, en fristad - men icke.
Stollerud fortsätter:
- Det finns en oskriven lag om att Facebookstatusen skall vara av intresse för andra människor. Den är inte till för redogörelse av vad man har ätit eller fotofrosseri i vispad grädde - då kan man lika gärna låta bli, menar en indignerad Stollerud.
Kjell Kriminell