Merchandisingen kring Piratebay-rättegången fortsätter nu i och med Håkan Roswalls lansering av en ny ciderdryck. Drycken finns i tre smaker, nypon, äpple och ketchup.
- Jag har tyckt om cider i flera år,Roswall Cider är en alkoholfri extra torr cider som kan avnjutas framför TV eller dator till exempel när man tittar på en lagligt köpt DVD film, kommenterar Åklagare Håkan Roswall.
Det mediala spelet kring rättegången har gett Piratebay medial exponering över hela världen och en lukrativa merchandising har uppstått kring rättegången. Piratebays logotyp används nu för att sälja en mångd olika produkter.
Kinabaserade tillverkare har nu börjat tillverka diverse olika Piratebay-märkta kläder, T-tröjor, huv-tröjor samt attiraljer såsom freesbies och klistermärken. De ansvariga bakom Piratebay har klagat officiellt eftersom de menar att försäljningen skadar deras egen försäljning av officiella T-shirts, vilka de säljer för €25, den kinesiska kopierade t-shirten kostar enbart €6 i jämförelse.
- Detta är buffel och båg och lurendrejeri, folk köper nu t-shirts i tron att de stöder oss men i själva verket är det ett kinesiskt företag som stulit vår logo! Säger Gottfrid Svartholm, en av huvudmännen bakom Piratebay.
Huang Wei från det Guangdong-baserade kinesiska företaget Echo print har även uttalat sig om anklagelserna att de piratkopierat Piratebays piratkläder;
- Vi har inte gjort någonting olagligt, dessutom måste de först bevisa att det verkligen var vi som tryckte t-shirtsen och skickade iväg dem.
Birger Ollonborg