I takt med att Riksdagsvalet närmar sig har de politiska partierna börjat dra igång sina reklamkampanjer. Partierna nyttjar nu mer och mer de så kallade sociala nätverken på Internet för att nå ut till människor. Barack Obamas valseger förra året ses som en förebild i användningen Jag sociala medier.
Moderaterna i Norrköping har dock valt att använda sig av ett helt annat grepp för att nå ut till väljarna. Man erbjuder 15 frivilliga 3,000 kronor mot att de tatuerar in Fredrik Reinfeldts ansikte på ena skinkan. Personerna får ersättningen mot en tjugo gånger femton centimeter stor tatuering.
- Vi ser ingen skillnad på detta och exempelvis annonsering i press eller på TV, berättar Moderaternas lokala ordförande Annika Falkén.
Norrköpingsmoderaterna hoppas på detta vis nå ut till väljare som i vanliga fall kanske inte skulle uppmärksamma deras parti. Tatueringen blir en vandrande reklampelare som tex syns i duschen efter gympasset eller vid sexuellt umgänge.
Beslutet om så kallad kroppsreklam, eller onbody media, är även ideologiskt förankrat förklarar Annika Falkén;
- Alla bör utnyttja de resurser man har, även om det bara är ett par skinkor, man kan inte bara sitta hemma och spela TV-spel hela dagarna.
Birger Ollonborg