Matvarujätten Kraft berättade idag om det kontrakt man skrivit med dödsmetallbandet Zonaria vilket gör dem till frontfigurer för det populära märket Oboy drickchoklad.
På eget initiativ kontaktade Umeåbandet Kraft och frågade om de inte kunde bli sponsrade av märket Oboy, och de fick napp på direkten.
- Vi tyckte detta låg i tiden, berättar Pernilla Magnusson, marknadsföringschef hos Kraft Skandinavien, många av våra kunder lyssnar på sån här dödsmetall, det är i precis samma grupp av pre-pubertala pojkar som flest Oboydrickare finns.
I samband med sponsringen kommer även Zonaria att byta ut fonten och färgerna i sitt bands logo till att matcha Oboyfonten. En kul idé tycker bandet som tycker det är roligt med uppmärksamheten kring märket vilket också kommer hjälpa dem att stå ut på den svenska dödsmetallscenen.
Men hur går O'boy ihop med dödsmetall, bandets talesman Emil Nyström ser ingen konflikt mellan den hårda musiken och sötsmakande choklad;
- Nää det är ju inte så konstigt egentligen, vi dricker ju massor av choklad, när vi repar och när vi är på turné, det är så lätt att fixa när man är ute på turné och så, bara mjölk och röra om.
- Vi dricker choklad och äter bullar, sammanfattar trummisen Emanuel Isaksson kortfattat, min mamma brukar baka bullar åt oss som jag tar med mig på konserter och rep, förklarar han lite blygt medan han stryker en lock hår ur ögonen.
Birger Ollonborg