Gillettes sekellånga slogan och reklamkampanj har nu börjat ifrågasättas av en ny generation unga män som nått åldern då man behöver en rakhyvel för att lätt komma åt det där sladdriga området frampå pungen där en rakapparat inte gör mycket nytta. Företagets reklamfilmer med budskapet "The Best a man can get" anses helt enkelt inte trovärdigt av den yngre generationen.
David Svensson 25, en typisk ung Gilletteskeptiker berättar;
- Killarna på Gillette måste leva ett ruggigt tråkigt liv, "the Best a man can get", jojo jag kan tänka mig en hel del roligare saker som jag och min flickvän kan hitta på, om du vet vad jag menar, blinkar David suggestivt.
Torsten Valbrink 23, som besökte Uppsala Reggafestival i somras instämmer i kritiken;
- Killarna på Gillette måste vara ett par riktiga jävla torrbollar, de kan aldrig ha dragit en feting till tonerna av the Trojans en solig Augustikväll, fan vad det var mellow!
Hanna Gottfridsson 31, vid institutet för genusstudier på Stockholms universitet är en av de kvinnor som riktat kritik gentemot reklamen;
- "The best a man can get" är uppenbarligen diskriminerande gentemot kvinnor, budskapet är att Gillettes märke bara är till för män. Gillette förstärker På detta vis de härskande maktstrukturerna där manlighet är normen och man förbiser kvinnorna helt.
- Det syns för övrigt också på företagets rakhyvlar att de vill förstärka könsrollerna, de hyvlar som riktar sig till män är alla konstruerade i svart plast, men de som riktar sig till kvinnor är tillverkade i rosa plast. Gillettes reklam gör mig verkligen arg och får mig att må illa!
Birger Ollonborg