Det har varit en hel del snack om Googles mobiltelefon Android. Det senaste som rönt uppmärksamhet är att telefonen faktiskt ger användaren rätt att använda telefonen. Denna nyhet har tagit världen med storm och andra mobiltelefontillverkare verkar försöka anamma detta i deras kommande nyheter.
Tidigare har HTC varit inne på motsatt spår och försökt rama in användarens rättigheter. Till exempel har man inte fått svara i telefonen när det ringt utan man varit tvungen att vänta till det ringt klart, för att sedan ringa upp den som ringt. Nu säger man på HTC att de lättar på det och ställer sig öppen för diskussion med användarna hur de vill ha det. En annan förbättring på agendan är att man inte längre behöver headset för att kunna höras. De ska helt enkelt placera mikrofonen bakom en öppning i skalet. Tidigare satt mikrofonen mellan batteriet och skärmen för att få bort mumlandet hos vissa personer, allt enligt HTC. I ett tidigt försökt ansåg man att ett mål med telefonen var att få folk att prata tydligt, vilket de nu alltså verkar frångå.
Även Sony Ericsson meddelar att man trots allt slänger ut UIQ som designat deras smartphones under en längre tid. Ledning har tappat förtroendet för det invecklade grafiska gränssnitt där man sällan hittade rätt till inställningsmenyn, allt för att försvåra för användarna.
Även Apple tycks snegla åt det hållet. Trots att man själv har förespråkat ett enklare menysystem i alla sina produkter tänker man nu låta användarna äntligen själva få tycka till. I nästa version av iPhone lär man kunna spela in videofilm med kameran samt skicka mms.
Svenska Neonode var annars tidigt ute med att få bort vissa användbara funktioner. Till exempel släppte de till slut en telefon som, när mms-marknaden blommade för fullt, inte kunde skicka mms. Även vibratorn hade de bortprioriterat.
På Nokia håller man däremot huvudet högt. Där resonerar man att om man ändå har, och alltid haft, minst 40 procent av marknaden så behöver man inte bry sig om användarna. Man kan ju då hellre slänga pengar på massa konstig reklam, utan tillstymmelse till logik, som lobotomerar konsumenterna.
Källa:
http://www.idg.se/2.1085/1.191484/pinsamt-fel-i-android