En reklamfilm för Vattenfall som lanserats nyligen har fått rakt motsatt effekt till vad företaget hoppades på. I den reklamsnutten syns diverse anställda på Vattenfall sjunga och dansa till tonerna av en amerikansk blueslåt. Texten i låten, som förmodligen från början handlade om fest, kärlek och andra njutbara saker är utbytta mot en text som handlar om hur bra företaget Vattenfall och energin de levererar är.
De av Vattenfall förmodade hjärntvättade konsumenterna har dock inte reagerat som väntat, tvärtom har videon blivit ett hatobjekt. Mats Sundvall 42 berättar om hans reaktion på videon;
- När jag såg videon blev jag jättearg och sedan helt apatisk, den framkallade så många känslor. Ilska eftersom att Vattenfall använder sig utav massor av kol och olja.
- Sen blev jag apatisk, eftersom jag insåg att dessa människor trodde att folk verkligen skulle uppskatta videon, då förstod jag att jag kämpar i uppförsbacke, Vattenfall har lika hopplöst dålig kontakt med vad som försiggår i omvärlden som Anton Abele.
Stig-Örjan Bengtsson 56, berättar hur han reagerade när han såg videon;
- Jaa först trodde jag ju att det var dem där hmm... 'Lorrygänget' som gjort comeback och spelat in en video, men sen när jag inte kunde hitta Peter Dalle någonstans i videon insåg jag att det var allvarligt menat. Det var då ilskan tog vid istället.
Maja-Lena Brunelius, presskontakt vid Vattenfall berättar varför de valde att spela in en egen video på deras anläggningar istället för att vända sig till en PR- och marknadsföringsbyrå.
- Vi tyckte att det var en bra låt och kul med medarbetare som sjunger, Vi hade hoppats att människor skulle lära sig texten och sjunga med när de såg vår reklamsnutt, kanske kunde vi få vara med på Allsång på Skansen till och med, låten är ju som sagt rätt bra!
Birger Ollonborg