På måndagskvällen skapade en välkänd krönikör och medieprofil stor förvirring och indignation på mikrobloggen Twitter.
Det var när medieprofilen i berömmande ordalag beskrev något för honom ditintills helt främmande, något som ingen av hans vänner, bekanta eller arbetsgivare tidigare nämnt, skapat eller bett denne att bygga en hype kring, något som ingen tidigare gjort på Twitter.
Att medieprofilen inte haft några som helst tidigare band till detta som han berömde är vetenskapligt bevisat.
Göran Stollerud, professor i sociala medier och nepotism samt trendkänslig medborgare med bostadsrätt på Södermalm i Stockholm förklarar:
- Informationssamhället utvecklas skrämmande snabbt. För bara två år sedan trodde vi aldrig att vi skulle få se en medieprofil twittra om något som ingen av hans/hennes vänner, kollegor, partner(s) eller arbetsgivare talat om tidigare. Detta är något nytt. En ny tid. Det är fantastiskt.
- Men vägen är fortfarande lång till dess vi kan börja lite på alla dessa skribenter.
- En tröst i det här är ju att de kan hålla varandra om ryggen hur mycket de vill. Om man ser nyktert på det är det ju ytterst få människor i världen som ens läser det de skriver.
Oddjob Svensson