Chokladtillverkaren Marabou gjorde förra veckan många personer besvikna då man meddelade att den populära pralinen trillingnöt kommer att bytas ut mot en ny pralin.
Jonas Swering-Byfeldt brandingspecialist vid Marabou's marknadsföringsteam berättar;
- Man måste förnya sig hela tiden för att hålla sitt varumärke aktuellt, det har jag faktiskt läst i Resumé.
- Först var vi inne på lakrits och hallon, eller bacon och majonäs, men sen insåg vi att det redan hade "gjorts" och att vi helt enkelt var ett steg efter i branschen, vi var tvungna att tänka längre.
- Smaken i sig är inte så viktig, istället är det viktigt att visa att man vågar tänka innovativt i branschen för att ligga i framkant. Därför lanserar vi nu trillingbajs, med äkta avföring från Marabous anställda.
Göran Stollerud, professor i konsumtionsmönster samt campingentusiast, har kommenterat Marabous beslut.
- Aladdinasken har en stark folklig förankring i Sverige, faktum är att det så kallade Aladdinindexet är en etablerad faktor inom svensk ekonomi. Aladdinindex är den skala på vilken man mäter presentköp i relation till en Aladdinask, om en Aladdinask kostar 59 så är det alltså en acceptabel summa att köpa en present för.
- Marabou är lite knepiga i denna fråga, i längden tror jag folk kan börja köpa fulchoklad på LiDL i ren protest.
Birger Ollonborg