En historisk underskrift på måndagen gav Volvo en ny kinesisk framtid, under eftermiddagen skrev Ford och Zhejiang Geely Holding Group under det definitiva avtalet om försäljningen av Volvo Personvagnar.
Många har fruktat att Geelys övertagande av Volvo kommer att innebära en försämring av det gedigna svenska Volvo-märket, kritiker menar dock att detta enbart är förutfattade meningar och att man inte ska låta 30 års erfarenhet av kinesisk elektronik förstöra synen på kinesiska bilar.
Geelys grundare Li Shufu lovade att Volvo-märket även i fortsättningen kommer att vara synonymt med kvalitét och säkerhet, den enda modifikationen som kommer ske i nuvarande och framtida modeller är såklart att själva motorbatteriet byts ut mot 102 stycken batterier av typ D, även känd som "ficklampsbatteriet".
- Detta är standard i bilar i Kina där batterier är mycket billigt, bilbatterier däremot är mycket dyra i Kina, därför använder alla biltillverkare såna här små utbytbara batterier.
- Ifall ett av de 102 batterierna tar slut startar inte bilen och då är det bara att byta ut batteriet, därför har alla förare i Kina ett paket med extra batterier i handskfacket.
Shufu lovade dessutom att alla nya Volvo-bilar kommer att levereras med hela tre extra batteriluckor, så att förare ska slippa behöva åka runt med exponerade batterier ifall de tappar luckan som täcker dem;
- Det är precis som med fjärrkontroller, man svär på att man inte ska tappa bort en till batterilucka, men så en dag är den ändå borta och man får man eltejpa fast batterierna istället,
Ett annat bilmärke som ändrat sin konstruktion efter att de bytt ägare är Svenska SAAB som köptes av Holländska Spyker i Januari, man meddelade då att de nya modellerna av SAAB numera kommer att levereras med inbyggd vattenpipa, en så kallad bong, vilket är en vanlig standard i Holländska bilar.
Birger Ollonborg