Black friday är ett koncept som fötts på senare år i USA.
De stora handlarna i USA sänker då priset på vissa varor för att få konsumenter att vara vettiga medborgare och handla saker istället för att sitta hemma och häcka med sina tråkiga vänner och familjer.
Nu har konceptet gått på export till Sverige. Enligt branschorganet Svensk Handel blev det en enorm ultrasuccé även här.
Efter att ha ätit stoppad kalkon med tranbärssylt, precis som den amerikanska traditionen lyder, rusade svenskarna iväg till affärerna på fredagen för att shoppa "vad för skit som helst med en röd prislapp på".
Erik Svensson, 36, med sonen Kevin i barnvagnen köpte saker och stannade vara för att äta lunch på McDonalds:
- Black Friday är awesome. Jag älskar att köpa grejer och kan jag göra det på en dag som heter något ballt på engelska så är det bara ännu bättre.
- Jag känner mig som en fri människa som får köpa exakt vad jag vill på rea.
Oddjob Svensson