klickonomen.se
Dagens Svenskbladet
Svenskbladets Officiella Twitter-kanal
Svenskbladet på Facebook
Senaste nytt - RSS feed
Svenskbladet via RSS
Tisdag
25 Juli 2017
 
De gamla veterantågen från 50-talet slår alla SJ:s satsningar under modern tid.
De gamla veterantågen från 50-talet slår alla SJ:s satsningar under modern tid.

Veteranlok bättre än SJ:s alla sammanlagda satsningar

Publicerad: 2010-12-28

Trots mångåriga påstådda investeringar från SJ:s sida har det nu visat sig att två lok byggda på 50-talet överträffar allt som SJ har planerat för snöiga dagar.

På sträckan mellan Mjölby och Alvesta plogas rälsen av två gamla DA-lok från Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle. Situationen är pinsam för SJ då de enligt sig själva lagt ned åtskilliga miljoner på moderna tåg, underhåll samt utbildning.

En talesman för SJ uppger att man lagt ned stora resurser för att kunna hålla järnvägstrafiken igång under svåra väderförhållanden;
- Vi har under de fyra senaste åren investerat över 300 miljoner kronor för att vara förberedda på dessa extrema vädersituationer.

- Ungefär 100 av dessa miljoner har gått till olika delar av styrelsen, det handlar om managementkurser för att lära sig hantera krissituationer, bonusar, samt några par golfresor till Ecuador där man utbytt erfarenheter med den Ecuadorianska järnvägen, förklarar talesmannen.

- Förutom detta har vi investerat åtskilliga miljoner på utredningar för att införskaffa nya tåg, och så tillkommer självklart kostnaden för de nya tågen, förutom detta har vi även utfört en utredning för att ta reda på vad det här vita som faller från himlen varje år är, samt vart det kommer ifrån och hur man blir av med det berättar talesmannen.

- Jag tror det kallas snö, tillägger han.

Trots detta kollapsade planerna så fort den vita kristalliserade substansen föll från himlen, planerna brakade ihop, tåg frös fast och full kalabalik utbröt.

SJ menar dock att det inte är deras fel att de inte kan köra tåg när det fallit 20 centimeter snö och att de har all rätt i världen att jämra sig som snoriga åttaåringar som råkat tappa sitt gosedjur i en lerpöl.

Göran Stollerud, professor i transport- och kommunikationsvetenskap samt ett äss på brädspelet 1830 har gett ett expertutlåtande;
- Att tåg som står på museum i vanliga fall nu ersätter SJ:s reguljära tåg säger allting om hur effektiva och organiserade SJ är som företag.

- Man kan sammanfatta principen om tågtrafik med att man måste kontrollera ifall loket är starkt nog att knuffa undan snön framför sig på spåret, i annat fall får man köpa in ett annat tåg. Om SJ läser detta kan de spara ett par miljoner på sin nästa utredning, förklarar Stollerud.

- De jävla inkompetenta korkskallarna, tillägger han.


Annons

Birger Ollonborg

Fler artiklar av Birger Ollonborg


Relaterade länkar: svd hd barometern
Läsarnas kommentarer
Antal kommentarer: av 11 kommentarer

Tåg
Tåg är förbaskat trevliga, oavsett ålder, tillverkningsland och modell.

U. Adelsohn, (för 16 år sen) Svara kommentar Svara kommentar

Dumma alla
http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=19051&a=156043&l=sv&intcmp=1156043 Allting är allas fel!

Dumma mig, (för 28 år sen) Svara kommentar Svara kommentar

Journalister alltså...
Det där ser ut som ett Engelskt tåg från 30-talet. Att svartmåla SJ i det rådande läget är smo att svartmåla Volvo för att en väg är avstängd. Det är ju Trafikverket som inte lyckats håla spåren rena och växlarna isfria.

Biggles, (för 29 år sen) Svara kommentar Svara kommentar

Känga åt alla
Tycker detta ska vara en känga åt ALLA medverkande i tågtrafiken,inte enbart SJ. Öresundstågen och Skånetrafiken sitter just nu väldigt risigt till. Dom kanske kunde fått låna ett par av dom gamla tågen för att hämta upp dom resenärer som får ta tre timmar tidigare tåg på morronen för att ändå komma nån timme försetnt till arbetet!

Fjanten, (för 29 år sen) Svara kommentar Svara kommentar

Smutskastning?
Den här artikeln vill inget annat än att smutskasta SJ, vilka inte har ETT SKIT att göra med snöröjning LÄNGRE! Det är TRAFIKVERKET som frågat Sveriges Järnvägsmuseum om hjälp! Dessa lok (samt några vagnar och en tenderplog) är inhyrda för att RÖJA SNÖ och inte att driva trafik för SJ. SJ heter egentligen SJ AB och de har ingenting med underhållet av järnvägen att göra, de hyr in sig på trafikverkets spår.

VS, (för 29 år sen) Svara kommentar Svara kommentar



Annons
Cuzz Cazooka
Humor
Bloggpunkten.se Twingly BlogRank