Dagens Svenskbladet
Senaste nytt - RSS feed
Svenskbladet via RSS
Fredag
29 Mars 2024

Myran syns klart och tydligt på en ögrupp väster om Taiwan.

Jättemyra upptäckt på Google Earth

Publicerad: 2009-02-21

En sensationell upptäckt gjordes i dagarna av den amerikanske flygingenjören Bernie Bamford som framför sin skärm surfat runt på Google Earth flera dygn i sträck. Väster om Taiwan på en minimal ögrupp upptäckte han en jättelik insekt, en gigantisk myra.

- Jag har ju hört om Godzilla och sett på TV, så det kanske är något liknande, en jättelik insekt! Berättar Bernie, som trots att han är 44 år gammal bor hemma hos sin mamma.

Även biologer och konspirationsfanatiker förundrades över upptäckten, som mottagits med fascination av forskarvärlden.

- Fascinerande! En sån här jättelik insekt skulle kunna gömma sig bland de tropiska öarna och undgå upptäckt i flera generationer, detta är en sensationell upptäckt, kommenterar Dr Charles Parker vid New York State University.

- En liknande sak skedde 1951 i nordamerika, efter ett meteoritnedslag utanför staden Lizard Breath började det dyka upp jättelika myror i öknen kring staden. Till slut lyckades man dock lokalisera drottningmyran och tillintetgöra myrorna. Kanske har ett meteoritnedslag även skett kring Taiwan nyligen?

En taleskvinna för Google berättar om många av de upptäckter som gjorts med hjälp av Google Earth, dock i detta fall verkar det som ett misstag skett:

- Antagligen är det en myra som kommit in under scannern när vi läst in kartorna.

Birger Ollonborg

Fler artiklar av Birger Ollonborg

Slipp hängpattarna - köp en korsett från Bella-Jane!