Dagens Svenskbladet
Svenskbladets Officiella Twitter-kanal
Svenskbladet på Facebook
Senaste nytt - RSS feed
Svenskbladet via RSS
Torsdag
25 April 2024
 
Ronald McDonald blir Zombie McDonald under McBeast-kampanjen.
Ronald McDonald blir Zombie McDonald under McBeast-kampanjen.

McDonalds hakar på senaste kannibaltrenden

Publicerad: 2012-05-29

Det råder "zombiefeber" i världen. I alla fall om man får tro McDonalds senaste reklamkampanj där en hamburgare gjord på människokött lanseras.

Bara inom loppet av en vecka har två makabra fall av kannibalism rapporterats i media. I samband med detta meddelar hamburgerkedjan McDonalds att de passar på att marknadsföra en helt ny produkt och på så sätt även bidra till en bättre värld.

- Samhällsengagemang har alltid varit en del av vår företagskultur, berättar McDonalds marknadsdirektör Dick DeVille för Svenskbladet. Det är viktigt för oss att hela tiden arbeta framåt och vidareutveckla de frågorna.

I förra veckan rapporterades om en kinesisk man som sålt kött på marknaden i sin hemstad. Köttet visade sig sedermera vara människokött och mannen misstänks nu för att ligga bakom en rad mystiska fall med försvunna män.

-Redan när vi fick nys om att kineserna tagit steget in på människokött drog vi igång vårt projekt, förklarar Dick DeVille. Vi trodde först vi hade hamnat på efterkälken men anser oss nu intagit pole position.

I söndags sköts en drogpåverkad man ihjäl av polis i Florida sedan det upptäckts att han ätit på en annan man intill en motorväg. Offret fick halva ansiktet borttuggat innan polisen hann ingripa men överlevde och ligger just nu på sjukhus.

- Det här ser vi som gratisreklam, fortsätter Dick DeVille, den här spektakulära händelsen har gett upphov till vilda spekulationer om att mänskligheten har en Zombieapokalyps att vänta och just det har vi tagit fasta på.

McDonalds meddelar på sin hemsida att de nu lanserar en ny burgare som helt eller delvis består av människokött. Burgaren kommer säljas både separat och som en del i en “Zombiemeny”. Den nya burgaren väntas heta “McBeast”.

- Vår affärsidé har alltid varit att tillhandahålla billig mat till fattiga människor. Vi ser detta som ett naturligt steg i den riktningen eftersom människoköttburgaren kommer säljas till “hjärnskadat låga priser”.

Runtom i världen har handeln med människokött ökat och redan nu har marknadspriset stigit till det tredubbla. Många försöker slå mynt av den uppkomna situationen och  Dick DeVille bekräftar att McDonalds köper in kött av dessa handlare. Han är övertygad om att deras nya produkt ligger helt rätt i tiden.

- Det råder kristider. Vi har inte bara gett fattiga människor möjlighet att äta billigare, vi ser nu till att fattiga människor slipper dyra begravningskostnader i och med att anhöriga dör. De flesta delstater och även andra länder har visat intresse då de har stora problem med uteliggare som väntas dö inom kort.

Vidare meddelar McDonalds att de på sikt kommer kunna ta emot kött från ännu levande människor. Mobila “amputeringsstugor” planeras inrättas i anslutning till vissa av hamburgekedjans restauranger.

- Där kan människor sälja det kött de inte har användning för, vi betalar och de får råd att köpa mat. Det är nog “ingen big deal” att sälja en arm eller ett ben så länge man får äta sig mätt, säger Dick Deville och skrattar.

Extra stolta säger sig McDonalds vara över att kunna erbjuda jobb till den som så starkt bidrog till att Zombiekampanjen blev verklighet.

- Ronald McDonald kommer under denna kampanj göras om till Zombie McDonald men hur vi än sminkade honom så blev det inte bra. Då fick någon den briljanta idén att låta uteliggaren få jobbet. Hans ansikte är ju redan halvt uppätet så där spar vi in på sminket också. A win-win-situation!

Fotnot: McBeast-kampanjen pågår fram till 21 december.


Annons

Dolph Dilfson

Fler artiklar av Dolph Dilfson


Relaterade länkar: svd1 svd2 svd3 svd4 metro dn dn dn ab
Annons
Prenumerera på Dagens Svenskbladets Nyhetsbrev