klickonomen.se
Dagens Svenskbladet
Svenskbladets Officiella Twitter-kanal
Svenskbladet på Facebook
Senaste nytt - RSS feed
Svenskbladet via RSS
Torsdag
23 Mars 2017
 
SJ står egentligen för "Satans Järnvägar".
SJ står egentligen för "Satans Järnvägar".

SJ lät bli att evakuera stekhett tåg

Publicerad: 2011-04-24

Skarp kritik riktas nu mot SJ sedan det avslöjats att man lät ett tåg fullt av passagerare vänta i sex timmar inman man lät evakuera det.


Det var i mitten av Juli förra året som ett tåg blev stående mellan stationerna Södertälje och Flemingsberg, Loket hade gått sönder och tåget, som var på väg mellan Stockholm och Göteborg, blev strömlöst stående i 6,5 timme.

En anonym källa hos SJ uppger att diverse byråkrati och outsourcing låg bakom handlingsförlamningen hos SJ.

Det visade sig att Banverket, vilka har hand om järnvägsnätet, var tvungna att först ge sitt godkännande att det var ok för SJ att använda rälsen innan ett tåg kunde skickas ut.

Efter att detta godkännande kommit från Banverket visade det sig att den entreprenör som hade nyckeln till lokstallet var inte var tillgänglig. Via jourtelefonen till ett call center i indien kunde man få tag på en ansvarig person i Sverige som kunde låsa upp lokstallet.

När lokstallet väl var upplåst visade det sig att tåget var tvunget att genomgå en säkerhetskontroll innan det kunde sättas i bruk. Eftersom säkerhetsspecialister är dyra att anställa permanent är detta en tjänst som SJ outsourcat till en tysk firma som i sin tur lagt ut det på entreprenad till ett danskt bolag.

Efter circa 6,5 timmar hade alla underleverantörer lokaliserats och nödvändiga godkännande hade samlats in så att ett evakueringståg kunde skickas ut.

SJ har i ett uttalande försvarat sin taktik att lägga ut diverse tjänster på entreprenad;
- All forskning pekar på att budgivning och öppna kontrakt minskar kostnaderna och därmed ökar vinsten, så är även fallet i vår situation.


Annons

Birger Ollonborg

Fler artiklar av Birger Ollonborg


Läsarnas kommentarer
Antal kommentarer: av 8 kommentarer

Språkpolisen har patrullerat här
Språkpolisen låter meddela att månadernas namn stavas med liten bokstav, att Indien stavas med stor bokstav och att semikolon (som i princip aldrig används i svenskan) ska bytas ut med kolon. Annars är det en helt underbar artikel med tanke på innehållet.

Peter Andersson, (för 26 år sen) Svara kommentar Svara kommentar

konstigt
Fy fan vilken orättvis värld. De tjänar pengar och en del får fan svettas i tåg. Sug på den!

röven rooney, (för 26 år sen) Svara kommentar Svara kommentar

Re: Banverket ?
I övrigt tror du artikeln stämmmer elller?

Jantan, (för 26 år sen) Svara kommentar Svara kommentar

Banverket ?
Banverket finns ej längre. Trafikverket är det som ansvarar för spår,växlar, signaler, kontaktledningar, etc.

Stenis, (för 26 år sen) Svara kommentar Svara kommentar

Det har jag tyckt hela tiden...
I ett nätverk som järnvägspåren utgör kan man inte ha fri konkurrens. Det säger ju sig själv. Begränsat utrymme begränsad trafik. Den som skall övervaka det hela är ju i första hand trafikverket. Men Sj är stycket i minst sex olika bolag efter privatiseringen. Varav Euromaint skall sköta underhållet av rullande material mm. Det är ytterligare en outsousing. och hur många underhuggare har inte Euromaint? Detta är vansinne om det fortsätter.

Borkkas, (för 26 år sen) Svara kommentar Svara kommentar



Annons
Cuzz Cazooka
Humor
Bloggpunkten.se Twingly BlogRank