klickonomen.se
Dagens Svenskbladet
Svenskbladets Officiella Twitter-kanal
Svenskbladet på Facebook
Senaste nytt - RSS feed
Svenskbladet via RSS
Söndag
26 Mars 2017
 
Apolivatjejen, skulle du spänna på henne eller inte?
Apolivatjejen, skulle du spänna på henne eller inte?

BRIS varnar för Apolivareklamen

Publicerad: 2009-08-09

Organisationen BRIS (Barnens Rätt I Samhället) gick idag ut med ett officiell varning där man uppmanar föräldrar att bojkotta Apoteket tills dess att de avbryter sin reklamkampanj för Apoliva hudprodukter.

Ellen Stjärnberg presstaleskvinna för BRIS kommenterar;
- Vår jourlinje för barn och vår vuxentelefon har båda blivit nedringda under sommaren, både barn och föräldrar är livrädda för kvinnan i Apolivareklamen. Vi har bland annat haft en familj som var på husvagnssemester på Gotland som inte vågade röra sig utanför husvagnen efter att det blivit mörkt utomhus eftersom de var övertygade om att Apolivatjejen strök omkring i utkanten av campingen för att hitta offer att lura iväg i natten.

BRIS har dessutom genomfört en undersökning för att uppskatta risken för skador hos reklamens tittare;
- Vår undersökning visar att barn som utsätts för Apolivareklamen löper risk att drabbas för sömnproblem, sängvätning, ångestattacker och detta kan även sätta spår senare i det vuxna livet, berättar Ellen Stjärnberg.

Hon tillägger även att detta inte endast gäller barn utan även vuxna människor;
- De eventuella mentala skadorna för vuxna är de samma som för barn, särskilt stor risk löper män i 18-35 års åldern som brukar titta på asiatiska skräckfilmer.

Effekterna av reklamen har märkts av i olika delar av Sverige, vid den psykiatriska kliniken hos Sankt Sigfrids sjukhus i Växjö har Johan Dalsheim blivit tvångsintagen efter att ha sett Apolivareklamen för många gånger. När Johans mamma kom hem efter jobbet en dag så hade han slängt ut alla TV-apparater och datorskärmar ur huset och hon hittade honom inlåst i en städskrubb babblandes om att "flickan i Teven är efter mig".

Johans mamma försäkrade honom om att det bara rörde sig om en TV-reklam men Johan, som är en stor fan av filmen Ring (den Japanska versionen, inte den dess Amerikanska remake), insisterade på att kvinnan i Apolivareklamen var ute efter honom och att hon skulle krypa genom TV:n för att sen strypa honom om han någonsin var i närheten av en påslagen TV igen. Johan uppförde sig sedan konstigt under veckorna som följde, bland annat krossade han en mans iPhone på bussen då denne satt och tittade på videoklipp på YouTube. Till slut blev Johans irrationella uppförande för mycket och man var tvungen att tvångsinta honom vid Sankt Sigfrids sjukhus för terapi och behandling.


Annons

Birger Ollonborg

Fler artiklar av Birger Ollonborg


Relaterade länkar: Exp DN Metro
Läsarnas kommentarer
Antal kommentarer: av 17 kommentarer

Re: Nya Facebook gruppen
Hey, I'v already fucked her. Ruined and destroyed!

Rocco, (för 5 månader sen) Svara kommentar Svara kommentar

Skam för fädnerslandet.
Man kan ju inte annat än skaka på huvudet. Det är fan i mig svårt att tro att Sverige varit ett framgångsrikt land en gång i tiden. Skäms. Tjejen i reklamen är inte söndersminkad och kontrasten är ovanligt grå och då blir Svensson rädda. Good lord..

Joacim, (för 28 år sen) Svara kommentar Svara kommentar

@kvasi-liv
Vad fan finns det att DEBATTERA om när det gäller Auschwitz?

lol, (för 33 år sen) Svara kommentar Svara kommentar

Ärligt talat
Ursäkta mig Ellen men har du inget bättre att skriva om!? Det finns barnprogram som är mer skrämmande än apolivareklamen. Top model är mer skrämmande. Ärligt talat!?

Åsa, (för 33 år sen) Svara kommentar Svara kommentar

reklam
Det som skrämmer folket är hennes ögon och håret samt miljön runt om kring henne.

sisi, (för 33 år sen) Svara kommentar Svara kommentar



Annons
Klickonomen
Helfoder för hund och baby
Humor
Bloggpunkten.se Twingly BlogRank