klickonomen.se
Dagens Svenskbladet
Svenskbladets Officiella Twitter-kanal
Svenskbladet på Facebook
Senaste nytt - RSS feed
Svenskbladet via RSS
Söndag
26 Mars 2017
 
Har Systembolaget anledning att känna sitt monopol hotat?
Har Systembolaget anledning att känna sitt monopol hotat?

Folkstorm efter oslagbar prischock

Publicerad: 2009-10-09

Exklusivt för Svenskbladet nyligen följde en artikel om lågpriskedjans LiDL's senaste insats för att få ned hushållskostnaderna för sina kunder i den rådande finanskrisen. Bara timmar efter att den tyska livsmedelskedjan chock-sänkt priset på sitt märke av öl, Schnabelkäse, började det bildas långa bilköer framför LiDL-butiker över hela Sverige.

I förorten Jakobsberg i Järfälla norr om Stockholm har polisen fått lägga om trafiken då köerna till LiDL blockerade alla filer i båda körriktningarna. Butikschefen Khalid Mohammed berättar;

- Så här mycket folk var det inte ens när vi öppnade, detta slår alla rekord! Som tur är har vi laddat upp med Schnabelkäse, vi tar emot flera försändelser om dagen.

- Vi har fått hyra in två väktare från G4S för att hjälpa till att hålla ordningen i butiken, folk beter sig som djur och drar sig inte för att brotta ned andra kunder för att få ett extra flak om 24 schnabelkäse, berättar Mohammed.

Otto Von Polieren Den Ballentree, presstalesman från LiDL njuter av uppståndelsen, samt av intäkterna som kommer som följd av masskonsumtionen av rusdryckerna:

- Det var für mich ingen överraskning, pöser han. Man måste ha den plan für att urhärda den vardag med den tristess. "Schwenska Hollywoodfrüar" och annan scheisse på teve räcker icke långt! Schnabelkäse med ein schnitzengrüben är den räddning alkoholisieren schwensken behöver!

Under torsdagen gjorde Systembolaget ett försiktigt uttalande till pressen, trots att det finns strikta lagar som reglerar deras pressfrihet med hänsyn till det alkoholmonopol som de innehar;

- Vår prisbild lämnar inte utrymme till att ha så låga priser att vi lurar våra kunder att köpa mer än de har för avsikt att göra, så som LiDL gör. Om situationen fortsätter som den gör kommer vi tvingas öka priset på våra plastpåser från 2 till 3 kronor för att kompensera de förluster vi gör, dundrade Systembolagets VD Magdalena Greger till pressen med en bestämd näve i bordet.

Sakkunniga tolkar uttalandet som att Systembolaget ser sin ställning hotad av LiDLs nya oslagbara ölpriser, detta förnekar dock Systembolagets VD som istället vill framhäva att Systembolaget faktiskt kan sälja alkohol på ett ansvarigt vis och inte bara över disk till vem som helst som är 18 år eller äldre.

Pekka Hupinalle, 56 har tillsammans med parkbänksfränden "Limpan" vallfärdat från Bålsta för att frossa i LiDL-rean:

- Snaapelkääse var sådan utsålt i Pålsta. Sööper man sig 10 flaskor så spaarar man sig 90 öre. Sööper man sig sån sirrka 112 flaskor så blir det en hel Aftonpladet, kluckar han och får ett omtöcknat, ostrukturerat men ändå glatt medhåll från sin färdkompis.


Annons

Kjell Kriminell

Fler artiklar av Kjell Kriminell


Läsarnas kommentarer
Antal kommentarer: av 5 kommentarer

Re: Smart Pekka
Meh, du har ju inte fattat det roliga

Hogge, (för 32 år sen) Svara kommentar Svara kommentar

Smart Pekka
Den här Pekka Hupinalle verkar jädrigt klartänkt! Honom skulle man kanske anställa som ekonom i firman, så slipper man sköta kostnadskalkylerna själv framöver ... :-)

Matthias, (för 32 år sen) Svara kommentar Svara kommentar

.o.o.o.
weeeee

bajnödig, (för 32 år sen) Svara kommentar Svara kommentar

värdelöst
värdelöst

värdelöst, (för 32 år sen) Svara kommentar Svara kommentar

Lidl EXTRA
Wir recomend neu medicin von Lidl das sind wersolgen. Das ANTABUS mit merke Freeway, seer godt, 99,90 kr f?r 20 tabs. Bald verkaufen, bitte!!!!



Annons
Cuzz Cazooka
Prenumerera på Dagens Svenskbladets Nyhetsbrev
Humor
Bloggpunkten.se Twingly BlogRank